Her fikk vi en innføring i samspill mellom rendering og Photoshop, hvor tekstur- (bilde-)filer til rendermaterialer optimaliseres og ferdige renderresultater forbedres med Photoshop. (Postprocessing). Mål for innleveringsoppgaven var å vise at en behersker å sette opp scener med entourage i Max, produksjon av rendermaterialer, samt postproduksjon av renderbilder.
Verdt å vite
I denne modulen var det to rene oppgavedager mellom leksjonene, Oppgavedag 1 og Oppgavedag 2. I tillegg var det tre fulle dager (fulltid - men jeg studerer deltid) til innleveringsoppgaven. I tillegg er det vært å merke seg at jeg gikk ut i fødselspermisjon halvveis gjennom modulen. Når jeg kom tilbake, et år senere, følte jeg det var greit å ta hele modulen på nytt igjen. Dermed er oppgavedagene tatt to ganger, og siden jeg blogget om dem begge gangene, tar jeg med blogginnleggene for begge rundene.
Oppgavedag 1
Oppgave for denne dagen var å hente inn min virkelighet i Max/ AutoCAD. Jeg skulle ut i det blå for å ta en rekke bilder, og disse bildene skulle klargjøres i Photoshop for bruk i Max/ AutoCAD og senere brukes i moduloppgave CAVm2.
Oppgaven for denne dagen var å lage en fotomontasje av renderbilder, teksturer og bildeelementer med arkitektur som tema. Vi skulle altså bruke bildene fra Oppgavedag 1, og bruke dem i en modell importert til Max. Modellen jeg brukte var en ferdig AutoCad-modell jeg lastet ned fra Noroff, da den var et av forslagene deres til oppgaven.
Innlevering
Man skulle legge sine egne materialer på huset fra CAVm1-innleveringen. Man skulle også lage noen renderbilder som en skulle fikse på i Photoshop. Siden Entourage og bakgrunn kan brukes på to måter (i Max, før renderingen og i Photoshop etterpå), så skulle man bruke begge metoder og sammenligne dem etterpå.Les mer...
Sammenligning av metoder
Gimp
- Veldig enkelt å justere lys.
- Flere hjelpemiddler for å få samspill mellom elementene.
- Flere ting å passe på, f. eks gjennomsiktliglighet, refleksjoner, skygger...
- Frihet til å justere disse tingene som man selv vil.
- Veldig enkelt å justere lys.
- Flere hjelpemiddler for å få samspill mellom elementene.
- Flere ting å passe på, f. eks gjennomsiktliglighet, refleksjoner, skygger...
- Frihet til å justere disse tingene som man selv vil.
3ds Max Design
- Tungvindt med mye testrendering fordi det ofte ikke er samsvar mellom viewport og renderbilde (f. eks bakgrunn flytter på seg).
- Ingen forbedringsmulighet til å få samspill mellom elementene.
- Lettvindt å slippe å tenke på skygger.
- Tungvindt å tenke på refleksjonene av entourages.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar